Czas napisać o tym ważnym wydarzeniu , które kolejny rok pozwala mi zacząć z hukiem intensywnym styczniem i wprowadzić się w dobry nastrój na resztę roku. Opisuję doświadczenia konkursu SculptJanuary 2021 dopiero w marcu, bo potrzebowałem trochę czasu , żeby się pozbierać. Trochę żarcik. Tak naprawdę udział w konkursie dał mi sporo i był intensywny, tym bardziej w porównaniu z latami poprzednimi.
W konkrecie poza słowami wsparcia, szczególnie dużo informacji na temat tego co miałbym poprawić nie dostałem. Nie dlatego , że te moje prace takie idealne, ale po prostu , żeby dostać feedback , trzeba wprost o niego poprosić , tak to działa. Konkurs SculptJanuary 2021 to świetna okazja do tego , żeby w znaczący sposób podciągnąć swoje umiejętności w wielu obszarach.
O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ?
Trochę z obszaru miękkich umiejętności lub podstaw raczej oczywistych:
- warto zaplanować pracę, ustalić ile czasu chcemy lub możemy poświęcić
- konkurs jest o sculptingu , w opisie konkursu piszą o tym , żeby się koncentrować na rzeźbieniu. Ale przeglądając pracę bardziej ma się wrażenie , że chodzi o równowagę. A żeby ją osiągnąć , warto mieć przygotowane sceny i światło i ujęcia kamery. Paradoksalnie to zabiera czasem więcej czasu niż samo rzeźbienie.
- robić przerwy co 45 minut, żeby poćwiczyć kręgosłup, bo 31 tematów wymaga rozłożenia sił fizycznych na cały miesiąc
- czasami warto wyjść na spacer , żeby złapać dystans
TE PEWNIE WAŻNIEJSZE BO DOTYCZĄCE SCULPTINGU W BLENDERZE 3D:
ETAP PLANOWANIA i SZKICU:
- bardzo dobrze do szkiców koncepcyjnych sprawdza się Grease Pencil z Blendera 3D;
- warto przygotować sobie bazę materiałów, a nawet przygotowane sceny lub ustawienia kamery i światła;
ETAP SZUKANIA FORMY:
- fajnie ustawić sobie skrótem CTRL + R do Voxel Remesh i wtedy na bieżąco w trakcie rzeźbienia pozwala nam to przeliczać siatkę na nowe quady (czyli płaszczyzny złożone z 4 wierzchołków(vertexów)). Żeby ustalić wielkość quadów w trybie SculptMode naciskając SHIFT + R przy wyłączonej dyntopo , przesuwając myszką w lewo , prawo zmiejsza do czasu potwierdzenia Lewym Przyciskiem Myszy. W ten sposób nawet używając CTRL + D w trybie SculptMode , czyli dynamicznej topologii , żeby dodać detale, zostajemy z siatką ładniejszą szukając formy.
- przypomniałem sobie sporo skrótów , szczególnie ważnych przy płynnym tworzeniu
- od wersji 2.9x działa w trybie SculptMode skrót D. Mamy kilka obiektów np. noga , ręka, głowa, gdy chcemy się przelaączać między nimi , podczas rzeźbienia wystarczy wskaźnikiem myszy najechać na obiekt na który chcemy się przełączyć i nacisnąć D. Jeżeli mamy włączone Overlays (czyli nakładki opisujące kontury meshów lub innych obiektów) to obiekt na który się przełączamy będzie widoczny jako wyraźniejszy. Pozostałe będą widoczne mniej , jako nie aktywne. Możemy poziom ich widoczności ustalić w zakładce Viewport Overlays suwakiem Fade Inactive Geometry.
POZA WARTOŚCIĄ samych wniosków:
- ilość obserwujących na instagramie (link do instagrama) urosła mi się o 35 procent do zawrotnej liczby 100 obserwujących.
- dwie moje pracę zostały umieszczone na koncie głównym konkursu. Moje propozycje Day 15 Heavy Horns i Day 27 Dead Eyes, jeżeli podobają Ci się i masz ochotę to wyrazić z góry dzięki za like.
- dostałem kilka wyrazów aprobaty , od osób , których prace i umiejętności robiły na mnie wrażenie.
- ogólnie fajna atmosfera konkursu i fajna energia po wykonaniu prac.
- z 31 tematów udało mi się skompletować 12. Jak zwykle plany były wielkie a wyszło jak zwykle. No ale w 2020 skończyłem 8, a w 2019 za pierwszym razem 4 prace.
Jeżeli chcesz zapoznać się z udostępnionymi w trakcie konkursu moimi propozycjami na SculptJanuary 2021 to znajdziesz je poza tym postem, razem z wideo na moim Instagramie.